فرهنگ پاسخگویی
بر اساس یک مطالعه، سازمان هایی با فرهنگ پاسخگویی قوی 31 درصد بهره وری کارکنان بالاتری دارند.
فرهنگ پاسخگویی در یک سازمان، شفاف و پاسخگو بودن در مورد اقدامات، تصمیمات و نتایج خود است. این شامل انتظارات و اهداف روشن است.
در فرهنگ مسئولیت پذیری، افراد مسئول عملکرد خود هستند و انتظار می رود که وظایف و مسئولیت های خود را بر عهده بگیرند. این فرهنگ شفافیت و صداقت را تشویق می کند.
مزایای فرهنگ مسئولیت پذیری
کارکنان نسبت به موفقیت سازمان احساس مسئولیت می کنند و برای مشارکت در ایده های جدید انگیزه دارند.
مسئولیت پذیری کارکنان را تشویق می کند تا به جزئیات توجه کنند و کار با کیفیت ارائه دهند. آنها بیشتر به وظایف و پروژه های خود متعهد هستند. سازمان هایی با فرهنگ مسئولیت پذیری از افزایش مشارکت کارکنان، عملکرد و بهره وری سود می برند.
معایب فرهنگ پاسخگویی
کارکنان ممکن است به دلیل فشار مداوم برای انجام و ارائه نتایج، فشار یا فرسودگی بیش از حد احساس کنند. تمرکز مداوم بر مسئولیت پذیری و عملکرد می تواند سایر جنبه های رضایت شغلی مانند رشد شخصی و حرفه ای را تحت الشعاع قرار دهد.کارمندان ممکن است به دلیل ترس از عواقب منفی از اشتباه کردن یا ریسک های حساب شده بترسند.
نمونه ای از فرهنگ پاسخگویی
FedEx، یک شرکت چند ملیتی خدمات تحویل پیک، فرهنگ مسئولیت پذیری دارد، به خصوص در مورد خدمات به مشتریان. این شرکت کارکنان را در قبال عملکردشان مسئول میداند و به دلیل تمرکز قوی بر تعالی عملیاتی شناخته شده است.